50VitaalPlus

50VitaalPlus is een uitgave van VGS Media BV | COLOFON | ADVERTEREN | CONTACT

  • A  A  A  

Powernap

olga commandeur_vrijstaand

Column

Olga Commandeur

Atlete / presentatrice

Zoals zoveel vrouwen van mijn leeftijd – zou het door de overgang komen? – slaap ik toch wel anders dan vroeger. Het begint al met in slaap komen. Soms duurt dat wel uren. Maar ik blijf toch liggen met het idee: ‘van liggen rust je ook uit’. En als ik dan eindelijk slaap word ik weer wakker omdat ik het veel te warm krijg van op mijn zij liggen. Doodmoe word ik er af en toe van.

Toch verbeeld ik mij dat ik er in het dagelijkse leven nauwelijks last van heb en gewoon goed mijn opdrachten in het land kan blijven doen. Waarschijnlijk komt dat ook omdat de workshops en presentaties die ik geef mij ook weer heel veel energie teruggeven. Wel krijg ik het steeds vaker moeilijk als ik na een intensieve opdracht in het land in mijn auto nog een eind terug moet rijden naar huis. Dan moet ik mezelf zo nu en dan wakker houden. Pas als het raam open, verwarming uit, airco aan en meezingen met de radio niet meer helpen, dan zet ik even de auto op een parkeerplek voor een powernap. Stoel achterover en echt even toegeven aan dat slaperige gevoel. Daarna voel ik me heerlijk en kan ik zonder gevaar mijn weg weer vervolgen.

Een powernap van 10 á 20 minuten werkt heel goed. Hierna ben je weer alerter en je eventuele stressniveau daalt ook, het ontspant echt. Slaap je langer dan beland je in je diepe REM-slaapfase en word je slaperiger wakker. Misschien herken je dit wel bij jezelf. 90 minuten slapen is nog beter, dan heb je alle slaapfases doorgemaakt en ben je echt uitgerust. Maar het nadeel daarvan is dat je ’s nachts weer slechter slaapt en het kost meer tijd midden op de dag. Het beste moment van een powernap is tussen half twee en half vier.

Best leuk en interessant om daar meer over te lezen. Ook als je gaat reizen naar een gebied met zes uur tijdverschil. Hoe je de jetlag het beste kunt opvangen. Of hoe je je biologische klok met licht kunt beïnvloeden. Daarover misschien een andere keer.

Slaaptekort is funest voor je productiviteit, je gemoedstoestand, je focus, je geheugen, je sociale omgangsvormen en je immuunsysteem.

Voor nu dus het advies als je af en toe ’s nachts wat slaap tekort komt: neem een powernap, dat is goed voor je alertheid, die stijgt met 100%, je zintuigen werken weer beter, je stressniveau daalt, het is goed voor je hart en je bent weer net zo productief als aan het begin van je dag.

Kortom ook een powernap is goed voor je vitaliteit!

Reageren

Reacties