50VitaalPlus

50VitaalPlus is een uitgave van VGS Media BV | COLOFON | ADVERTEREN | CONTACT

  • A  A  A  

De fietskeuze

SAMSUNG CSC

Column

Gert Jakobs

Wielrenner / meesterknecht

Gert Jakobs, wieler-personality, zal u in zes afleveringen meenemen om de juiste keuzes te maken zodat u goed voorbereid kunt gaan fietsen, op welke soort fiets dan ook. Hij zal vertellen over materiaal, kleding en voeding en hij zal u meenemen naar de mooiste fietsgebieden van ons land. In deze eerste aflevering:

De keuze van een fiets is heel erg persoonlijk, vaak maakt men de fout om de keuze te laten afhangen van de kleur, het design, het flitsende ontwerp, of bijvoorbeeld de wielen. Als ze er aerodynamisch uitzien dan kunnen we er vast ook snel mee rijden. Niets is minder waar!

De eerste stap zou moeten zijn, een fietsmeting. Ieder individu steekt anders in elkaar en als u de maten weet – beenlengte, armlengte, totale lengte, schouderbreedte en de manier van trappen – dan kunnen we met deze gegevens aan de slag.

Vaak wordt er een ‘te groot’ model gekocht en dan zijn we gelijk beperkt om de maten goed te krijgen. Afstand zadel-stuur, hoogte zadel, hoogte stuur, lengte stuurpen, breedte stuur, de stand van het zadel achter de bracket as, al deze zaken zijn gemakkelijk in te stellen, mits de framemaat de juiste is, en zeker niet te groot.

Als we kijken naar een racefiets dan is de keuze natuurlijk ook afhankelijk van het beschikbare budget, veel merken hebben in het middensegment een kwalitatief zeer goede racefiets. Dat betekent dat je niet het allergoedkoopste model moet hebben maar ook zeker niet het duurste. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de te rijden kilometers, maar als je een aantal keren per week wenst te fietsen, dan is een goede fiets wel een noodzaak om prettig de kilometers te kunnen draaien.

Je kunt een racefiets kopen van € 6000 maar op die van € 1000 tot € 1500 ga je zeker zo snel vooruit, de benen moeten het tenslotte doen nietwaar. Vaak wil men de allerlichtste fiets, met supersonische carbonwielen, die er dan zeer futuristisch uitzien, maar als je 95 kg weegt, net als ik, kun je beter een paar kilo afvallen. Die speciale wielen, dat is mooi voor de looks en de portemonnee maar dat wil absoluut niet zeggen dat het per definitie meer snelheid genereert.

Eerst zorgen dat u goed op de fiets komt te zitten, prettig en met plezier kunt trappen, en als u het dan echt leuk begint te vinden kan zo’n supersonische fiets later altijd nog wel.

“Fietsen is leuk, hard fietsen nog leuker, en het hele spektakel naar de kloten fietsen ultiem wielergenot.”

Bij een mountainbike, krijgt het materiaal veel meer op zijn donder, namelijk zand, regen, modder, gruis, kuilen en stronken. Een bike met een verende voorvork is dan wel een noodzaak. Verder moet je fiets uitgerust zijn met een goede materiaalgroep, voor de beginnende mountainbiker ‘Shimano SLX’. Ook zo’n bike is aan te schaffen zo rond de € 1000. En ook hier is de fietsmeting in beginsel echt een noodzaak. Ga naar een goede tweewielerspecialist, deze kan u voorzien van goede en juiste informatie en ook de fietsmeting voor u regelen. Want als u juist op de fiets zit dan wordt het fietsen veel plezieriger en aangenamer, kunt u heerlijk trappen in ons mooie Nederland, genieten van de natuur en fluitend weer thuiskomen.

Reageren

Reacties